Jag fick ett avslagsklagomål nonsens-brev från Revolut ser ut som att nästa steg är FOS!
Hej Paul,
Jag heter Elisabetta och är en klagomålsanalytiker på Revolut.
Tack för att du kontaktar oss. Vi är ledsna att höra att din erfarenhet av Revolut Ltd har resulterat i ett klagomål.
Vi har tagit emot ditt klagomål den 4 november 2024.
Jag har undersökt problemet som har lett till ditt klagomål och jag har samlat all information vi behöver för att ge dig vårt slutliga svar.
Min roll i processen har varit att granska all tillgänglig information för att föreslå en lämplig och rättvis lösning på den oro du har tagit upp. Det betyder att jag har analyserat följande nyckelpunkter för att hantera ditt klagomål:
Din oro
Ursprunget till frågan
Åtgärder som vi redan har vidtagit eller kommer att vidta för att åtgärda denna situation
Jag vill också meddela att vi arbetar för att bli bättre där vi kan. Det är därför vi analyserar och delar alla relevanta kommentarer med de berörda teamen, vilket gör det möjligt för dem att förbättra våra produkter och tjänster baserat på din feedback. Vi menar det.
Sammanfattning av händelser och förklaring
I ditt klagomål uttryckte du missnöje med resultatet av din återbetalning. Eftersom du anser att webbplatsen och transaktionen inte är legitima, ber du oss att återuppta ditt ärende och ompröva vårt beslut.
Jag beklagar det besvär som denna situation orsakat och först och främst vill jag tacka dig för att du tog dig tid att uppmärksamma oss på dina frågor, så att jag kan ta itu med och klargöra dem för dig.
Enligt våra uppgifter skickade du den 4 november 2024 in en återkrav för transaktionen nedan, efter att ha annullerats den 3 november 2024 på grund av bristande information:
Datum och tid BeskrivningAmount2024-10-28 21:49:28Spaympf*skinsonly-990.00 GBP
Ditt krav på återkrav avvisades dock samma dag, eftersom du informerades av vårt återkravsteam om att vi inte har rätt att bestrida transaktioner relaterade till hasardspelsajter.
I detta avseende kontaktade du vårt supportteam via chatt den 4 november 2024 för att få ytterligare förtydliganden om resultatet av din återbetalning och för att rapportera transaktionen i fråga som bedräglig. I ljuset av den här nya uppdateringen förklarade den assisterande agenten hur man upprättar en bedrägerirapport. Beslutet om ingen återbetalning av vårt återkravsteam bekräftades dock.
Efter att noggrant undersöka situationen kan jag försäkra dig om att informationen som tillhandahålls av vårt team är korrekt, och att rätt tillvägagångssätt följdes för att rapportera den bedrägliga transaktionen. Ändå förstår jag fullständigt din frustration och jag skulle vilja ta tillfället i akt att ge dig ytterligare information om denna fråga.
När det gäller återkravsprocessen, låt mig förtydliga att detta ramas in av en mycket detaljerad och konsekvent uppsättning regler som omfattar alla möjliga scenarion som rör korttransaktioner. Dessa regler dikteras av Mastercard-kortsystemen, och både handlare och finansiella institutioner som Revolut är skyldiga att följa dem.
Revoluts primära mål vid hantering av sådana förfrågningar är att skydda dig och, vad det än kan ha hänt med dina korttransaktioner, ligger det i vårt bästa intresse att få det löst till nytta för dig. Men samtidigt måste vi se till att ovannämnda kortschemariktlinjer följs under processen.
Du kan hitta mer information om återkravsprocessen i vår bloggartikel:[ Vad är en återkrav och när ska jag använda den? |https://www.revolut.com/blog/post/what-is-a-chargeback/]. Ytterligare information om ärendet finns också i vårt hjälpcenter och i följande artiklar:
Bestrida en kortbetalning
Tvisteprocess och tidslinjer
Processen inkluderar i huvudsak två typer av anspråk - bedrägeri eller tvist.
En tviståterbetalning, som den du skickade in, är tillämplig för situationer där till exempel varor eller tjänster inte tillhandahålls; varor eller tjänster tillhandahölls, men de är inte enligt beskrivningen eller defekta; dubbletter eller flera avgifter för samma köp; Uttagsautomaten lämnade inte ut kontanterna varken helt eller delvis. I sådana fall samlar vårt återkravsteam in informationen som styrker ditt fall och presenterar den för handlaren och Mastercard där beslutet fattas efter utvecklingen av ärendet.
En bedrägeriåterbetalning, å andra sidan, är tillämplig i fall där en transaktion inte utfördes med ditt tillstånd och informationen inte hade delats med handlaren i fråga. Därför måste vårt återkravsteam verifiera om villkoren för anspråk på bedrägeriåterbetalning är uppfyllda.
I ditt fall har vårt återkravsteam, efter en noggrann och noggrann undersökning, fastställt att vi inte har några tvisträttigheter i det här fallet. Enligt kortschemareglerna som nämns ovan kan vi inte bestrida transaktioner relaterade till värde som köpts för spel, investeringar eller liknande ändamål eller relaterade vinster, vinster eller förluster.
I got a rejection complaint nonsense letter from Revolut looks like next step is FOS !
Hi Paul,
My name is Elisabetta and I am a Complaints Analyst at Revolut.
Thank you for contacting us. We are sorry to learn that your experience with Revolut Ltd has resulted in a complaint.
We have received your complaint on the 4th of November 2024.
I have investigated the problem that has led to your complaint, and I have gathered all the information we need to provide you with our Final Response.
My role in the process has been to review all the information available to propose a suitable and fair solution to the concern you have raised. This means that I have analysed the following key points to address your complaint:
Your concern
Origin of the issue
Actions we have already taken or will take to address this situation
I would also like to let you know that we work to get better wherever we can. That’s why we analyse and share any relevant comments with the teams concerned, enabling them to improve our products and services based on your feedback. We mean it.
Summary of events and explanation
In your complaint, you expressed dissatisfaction about the outcome of your chargeback. Since you believe the website and the transaction are not legit, you are asking us to reopen your case and reconsider our decision.
I regret the inconvenience caused by this situation and, first of all, I would like to thank you for taking the time to bring your concerns to our attention, so I can address and clarify them for you.
According to our records, on the 4th of November 2024 you submitted a chargeback for the transaction below, after being initially cancelled on the 3rd on November 2024 for lack if information:
Date and time DescriptionAmount2024-10-28 21:49:28Spaympf*skinsonly-990.00 GBP
However, your chargeback claim was rejected on the same day, as you were informed by our chargeback team that we don’t have dispute rights for transactions related to gambling sites.
In this regard, you contacted our Support team via chat on the 4th of November 2024 to have further clarification on the outcome of your chargeback and to report the transaction in question as fraudulent. In light of this new update, the assisting agent explained how to raise a fraud report. However, the decision of no-refund of our chargeback team was confirmed.
Upon carefully examining the situation, I can reassure you that the information provided by our team is correct, and the correct course of action was subsequently followed to report the fraudulent transaction. Nonetheless, I completely understand your frustration and I would like to take this opportunity to provide you with some additional information on this matter.
In regards to the chargeback process, please allow me to clarify that this is framed by a very detailed and consistent set of rules which encompass every possible scenario relating to card transactions. These rules are dictated by the Mastercard card schemes, and both merchants and financial institutions like Revolut are obliged to adhere to them.
Revolut’s primary goal when handling such requests is to protect you and, whatever may have happened with your card transactions, it is in our best interest to have it resolved to benefit you. However, at the same time, we must ensure that the aforementioned card scheme guidelines are followed during the process.
You can find more information about the chargeback process in our Blog article:[ What is a chargeback and when should I use it? |https://www.revolut.com/blog/post/what-is-a-chargeback/]. Additional information on the matter are also available in our Help Centre and in the following articles:
Dispute a card payment
Dispute process and timelines
Essentially the process includes two types of claims - Fraud or Dispute.
A Dispute Chargeback, like the one you submitted, is applicable for situations where, for example, goods or services were not provided; goods or services were provided, but they are not as described or defective; duplicate or multiple charges for the same purchase; ATM did not dispense the cash either fully or partially. In such cases our chargeback team gathers the information proving your case and presents it to the merchant and Mastercard where, upon developments of the case, the decision is made.
A Fraud Chargeback, on the other hand, is applicable in cases where a transaction was not performed with your authorisation, and the details had not been shared with the merchant in question. Therefore, our chargeback team needs to verify if the conditions for fraud chargeback claims are met.
In your case, our chargeback team, after a thorough and careful investigation, determined that we have no dispute rights in this case. According to the card scheme rules mentioned above, we cannot dispute transactions related to value purchased for gambling, investment or similar purposes or any related winnings, gains or losses.
Automatiskt översatt: