Jag pratade med mina två banker - båda tackade nej
"Jag har granskat ditt ärende och tyvärr kommer vi inte att kunna behandla en återbetalning å dina vägnar vid det här tillfället.
Anledningen till detta är att Mastercard återkravsguide anger följande,
För transaktioner där värde eller tillgångar köps för spel, investeringar eller liknande ändamål: Denna återkravsrätt är endast tillgänglig för en transaktion där det köpta värdet eller tillgångarna inte visas på det konto som överenskommits mellan kortinnehavaren och handlaren. För att undvika tvivel är återkravsrättigheter inte tillgängliga för
1. återbetalningar, uttag eller överföringsförfrågningar,
2. användarvillkor eller kontoåtkomst,
3. vinster, vinster eller förluster, eller
4. användning eller efterföljande användning.
Eftersom transaktionerna var avsedda för en tillgång för investering eller liknande ändamål och de pengar du spenderade på varorna/tjänsterna krediterades handlaren, vilket betyder att transaktionen lyckades, har vi ingen anledning att bestrida transaktionen/transaktionerna oavsett om du förlorat åtkomsten till kontot eller inte kan göra uttag. '
I truied with my two banks - both declined
’I have reviewed your case and regrettably, we won't be able to process a chargeback on your behalf on this occasion.
The reason for this is that the Mastercard chargeback guide states the following,
For transactions in which value or assets are purchased for gambling, investment or similar purposes: This chargeback right is only available for a transaction in which the purchased value or assets failed to appear in the account agreed to between the cardholder and the merchant. For the avoidance of doubt, chargeback rights are not available for
1. refunds, withdrawals or transfer requests,
2. terms and conditions or account access,
3. winnings, gains or losses, or
4. use or subsequent use.
As the transactions were for an asset for investment or a similar purpose and the funds you spent on the goods/services were credited to the merchant meaning that the transaction was successful, we have no grounds to dispute the transaction(s) regardless of whether you lost access to the account or are unable to withdraw. ‘
Automatiskt översatt: