Jag har en uppdatering om mina påståenden. Jag lyckades få tillbaka alla mina pengar antingen via återkravsanspråk som väckts via min bank. Många hinder men jag lyckades klara mig och vinna kravet (mastercard) och resten krediterades tillbaka av spelsidan.
Nedan är vad jag skickade till spelsajterna och min bank för återkravet.
"Ämne: Begäran om återkrav för obehöriga transaktioner (Elegro - Concord Market)
Bästa XXX kundtjänst ,
Jag skriver för att formellt begära en återbetalning för nyligen genomförda transaktioner som bearbetats på mitt konto av en handlare listad som NikoTPFConcord Market AKA Elegro*. Dessa transaktioner utfördes under bedrägliga omständigheter, och jag tror att de kvalificerar sig för en återbetalning enligt Mastercards och Visas återkravsregler.
Som någon som har kämpat med spelberoende har jag varit registrerad hos GAMSTOP i över sex år för att blockera mig själv från att komma åt spelsajter i Storbritannien. Säljaren i fråga använde emellertid vilseledande metoder för att kringgå dessa blockeringar genom att avsiktligt felklassificera Merchant Category Code (MCC) för att dölja transaktionens sanna natur.
I det här fallet framställdes MCC felaktigt som relaterat till pedagogiska klädtjänster, vilket gjorde det möjligt för transaktionen att kringgå mina spelbegränsningar. Denna praxis, vanligen kallad "transaktionstvätt", är uttryckligen förbjuden av både Mastercard- och Visa-bestämmelser. Enligt Mastercards Chargeback Code 4840 ("bedräglig behandling av transaktioner"), kvalificerar denna typ av felaktig framställning transaktionen för en återbetalning. Om MCC hade ställts in korrekt som en hasardspelsrelaterad transaktion, skulle den ha blockerats av de hasardspelsbegränsningar som tillämpats på mitt konto.
Dessutom faller Visas regler om missvisande uppgifter från MCC under Chargeback Code 13.5, som även gäller fall där en handlare felklassificerar en transaktion för att undvika legitima restriktioner. Både Visa och Mastercards regler är tydliga: handlare måste använda rätt MCC, och underlåtenhet att göra det öppnar dem för återkravsanspråk.
De viktigaste skälen till min begäran är följande:
Bedräglig MCC-kodning: Säljaren använde ett felaktigt MCC för att dölja transaktionens karaktär.
Inga mottagna varor eller tjänster: Jag har inte köpt några utbildnings-/klädtjänster som anges av säljaren. Medlen omdirigerades till en webbplats för hasardspel online och inga faktiska varor eller tjänster tillhandahölls.
Brott mot Mastercard- och Visa-reglerna: Transaktionstvätt och felaktig framställning av MCC är direkta brott mot både Mastercards och Visas policyer, särskilt Chargeback Codes 4840 (Mastercard) och 13.5 (Visa), som stöder återföring av sådana avgifter.
Med tanke på omständigheterna och den tydliga överträdelsen av Mastercards och Visas regler ber jag dig vänligen att initiera en återbetalning för hela beloppet av de omtvistade transaktionerna.
Bifogat den kommunikation jag har haft med Elegro, där de instruerade mig att kontakta min bank för en återbetalning.
Tack för din omedelbara uppmärksamhet på denna fråga. Jag uppskattar din snabba hjälp med att lösa det här problemet.
Med vänlig hälsning,
XXX"
Var inte dum och använd pengarna för att spela igen. Lita på mig. Det här är din chans att få en andra chans, spräng den inte.
I've got an update on my claims. I managed to get all of my money back either via charge back claim raised via my bank. Many hurdles but I managed to get by and win the claim (mastercard) and the rest were credited back by the gambling site.
Below is what I sent to the gambing sites and my bank for the charge back claim.
"Subject: Chargeback Request for Unauthorized Transactions (Elegro - Concord Market)
Dear XXX Customer Service,
I am writing to formally request a chargeback for recent transactions processed on my account by a merchant listed as NikoTPFConcord Market AKA Elegro*. These transactions were executed under fraudulent circumstances, and I believe they qualify for a chargeback under Mastercard’s and Visa’s chargeback rules.
As someone who has struggled with gambling addiction, I have been registered with GAMSTOP for over six years to block myself from accessing gambling sites in the UK. However, the merchant in question used deceptive practices to bypass these blocks by intentionally misclassifying the Merchant Category Code (MCC) in order to disguise the true nature of the transaction.
In this case, the MCC was misrepresented as relating to educational clothing services, which allowed the transaction to bypass my gambling restrictions. This practice, commonly referred to as "transaction laundering," is explicitly prohibited by both Mastercard and Visa regulations. According to Mastercard’s Chargeback Code 4840 ("Fraudulent Processing of Transactions"), this type of misrepresentation qualifies the transaction for a chargeback. Had the MCC been accurately set as a gambling-related transaction, it would have been blocked by the gambling restrictions applied to my account.
Additionally, Visa's rules on MCC misrepresentation fall under Chargeback Code 13.5, which also applies to cases where a merchant misclassifies a transaction to avoid legitimate restrictions. Both Visa and Mastercard’s rules are clear: merchants must use the correct MCC, and failure to do so opens them to chargeback claims.
The key reasons for my request are as follows:
Fraudulent MCC Coding: The merchant used an incorrect MCC to conceal the nature of the transaction.
No Goods or Services Received: I did not purchase any educational/clothing services as listed by the merchant. The funds were redirected to an online gambling site, and no actual goods or services were provided.
Violation of Mastercard and Visa Rules: Transaction laundering and MCC misrepresentation are direct violations of both Mastercard’s and Visa’s policies, specifically Chargeback Codes 4840 (Mastercard) and 13.5 (Visa), which support the reversal of such charges.
Given the circumstances and the clear violation of Mastercard’s and Visa’s rules, I kindly request that you initiate a chargeback for the full amount of the disputed transactions.
Please find attached the communication I have had with Elegro, where they instructed me to reach out to my bank for a chargeback.
Thank you for your prompt attention to this matter. I appreciate your swift assistance in resolving this issue.
Kind regards,
XXX"
Don't be a fool and use the money to gamble again. Trust me. This is your chance to have a second chance, don't blow it.
Automatiskt översatt: