Hej allihopa,
Jag ville dela med mig av min erfarenhet och be om er feedback på ett allvarligt problem jag har med Revolut, vilket jag tycker passar perfekt ihop med den här tråden om felaktiga MCC-er och Curaçao-licenser.
Jag har gjort transaktioner med en speloperatör som, enligt min forskning, verkar oreglerat i Spanien (deras huvuddomän är blockerad, även om de använder alternativa domäner som är tillgängliga).
Mitt största problem är den fullständigt motsägelsefulla och vilseledande informationen som Revolut har gett mig:
I appen och från Revolut-supporten: Transaktioner dök upp under kategorier som INTE indikerade spelande. Till exempel "icke-spelande företag", "Supermarknader och livsmedel" eller "PROFESSIONELLA TJÄNSTER". Detta fick mig att tro att jag inte gjorde spelbetalningar.
När jag försöker bestrida betalningar (med Revolut-supporten): Plötsligt får jag information om att "kortsystemets regler (Visa/Mastercard) har klassificerat transaktionerna som spelande." Det värsta är att Revolut-supporten själva medger att kategoriseringen som visas i deras system (den jag ser i appen) "kanske inte återspeglar detta korrekt." Med andra ord, de erkänner att kortsystemet har en MCC för spel, men de visar mig en generisk i appen.
Motsägelse i RevPoints: Revolut har som policy att inte ge RevPoints för speltransaktioner. Jag har verifierat att jag INTE tilldelades RevPoints för dessa transaktioner. Detta bevisar att Revolut internt klassificerade dem som spel från början, trots att de blev vilseledda genom att det visades något annat i appen. När jag frågade varför poäng inte lades till köp som "enligt dig inte var spel inom Revolut" kunde supporten inte ge ett sammanhängande svar.
Inkonsekvens i blockeringen: Revolut berättade för mig att de blockerar vissa speloperatörer på grund av "lokala bestämmelser i Spanien". De blockerade dock inte transaktioner till denna operatör (vilket är olagligt i Spanien). När jag frågade varför dessa transaktioner inte blockerades om de var speltransaktioner, gav supporten mig bara ursäkter om blockeringarnas komplexitet.
Dessutom har jag upptäckt att jag hade en liknande transaktion med en annan bank (ING), som också kategoriseras generellt ("Övriga inköp"), vilket tyder på ett bredare problem med hur finansinstitut hanterar dessa kategoriseringar.
Jag har lämnat in ett internt klagomål till Revolut och väntar på dess lösning innan jag, om nödvändigt, kan kontakta Spaniens centralbank.
Min fråga är: Tycker ni, med alla dessa bevis på motsägelser och bedrägerier från Revoluts sida, att jag har goda skäl att kräva återbetalning? Har någon haft liknande erfarenheter med Revolut och denna dubbla MCC som de använder för tvister?
Tack för din hjälp!