Se det här nonsenssvaret från FOS:
Bäste herr Mcewan
Ditt klagomål om Revolut Ltd
Vi har nu all information vi behöver för att undersöka ditt klagomål. Baserat på vad jag har sett anser jag inte att Revolut Ltd behöver vidta några åtgärder. Jag har förklarat varför nedan.
Klagomålet
Mr McEwan är missnöjd med att Revolut Ltd inte utfärdade chargebacks för speltransaktioner. Han anser att spelsajterna använder metoder för att kringgå brittiska blockeringar och olagligt riktar in sig på människor. Han förklarar att chargebacks har lyckats med andra företag och anser att Revolut Ltd också borde ha utfärdat dem.
Revolut Ltd undersökte kravet och sa att de inte kunde göra en chargeback eftersom det inte finns någon rätt att driva speltransaktioner. McEwan var missnöjd med resultatet av sitt chargeback-krav och lämnade in ett klagomål.
Revolut Ltd skickade sitt slutliga svarsbrev den 13 november 2024, där de uppgav att återkravsramverket anger regler som täcker korttransaktioner och att de inte hade någon återkravsrätt.
McEwan var missnöjd med detta svar och bad denna tjänst att utreda detta.
Mina resultat
För att kunna bedöma om banken har behandlat Mr McEwan rättvist här – måste jag fundera på om de borde ha gjort mer för att hjälpa honom att få tillbaka sina pengar. Det innebär att man måste överväga om Revolut Ltd gjorde tillräckligt med avseende på återkravet.
Det finns olika sätt som en bank kan hjälpa konsumenter som har haft problem med att varor eller tjänster inte levererats.
I vissa fall kan en bank begära återbetalning från leverantören via chargeback-systemet. Detta är ett sätt att lösa tvister om betalningsförlikning mellan kortinnehavare och leverantörer/handlare. De hanteras enligt relevanta kortsystemregler, och i det här fallet Mastercard-kortsystemet. Under vissa omständigheter ger processen Revolut Ltd möjlighet att begära återbetalning av en betalning som Mr McEwan gjort. Dessa omständigheter kan inkludera om tjänster inte tillhandahålls av företaget.
Det finns ingen skyldighet för en kortutgivare att göra en chargeback när en konsument begär det. Men jag skulle anse att det är god praxis att försöka göra en chargeback där rätten finns och det finns en viss chans att lyckas.
Att väcka talan är inte en garanti för att den kommer att lyckas. En handlare kan försvara sig mot kravet, och om banken kan lämna in ett giltigt försvar kan banken besluta att inte vidta ytterligare åtgärder. Eller så kan banken återinföra kravet om den anser att handlaren har framfört ett svagt eller ogiltigt försvar. Och om handlaren fortsätter att försvara sig mot kravet kan banken väcka talan i ett skiljeförfarande, där Mastercard avgör vem som ska behålla pengarna.
Det finns tidsgränser inom reglerna för huruvida detta ska och kan ske – och hela processen kan ta lite tid för att lösa detta.
Revolut Ltd förklarade att de inte kunde göra en chargeback eftersom ingen möjlig orsak till chargebacken fanns. Jag tror inte att en chargeback hade lyckats om den hade gjorts eftersom det inte verkar finnas någon chans att den skulle lyckas. Jag har granskat informationen om Mastercard-chargebacken som anger följande:
"Återbetalningar för spel och investeringar. För transaktioner där värde eller tillgångar köps för spel, investeringar eller liknande ändamål: Denna rätt till återbetalning gäller endast för en transaktion där det köpta värdet eller tillgångarna inte visades på det konto som överenskommits mellan kortinnehavaren och handlaren."
Med hänsyn till det påstående som McEwan framförde och ovanstående kan jag inte se att Revolut Ltd hade fel när de meddelade att de inte kunde göra en chargeback. McEwan har uttryckt farhågor om webbplatsernas laglighet, men det är inte något som Revolut Ltd ansvarar för och kan bara titta på möjligheten till en chargeback, men som jag har förklarat var detta inte något de kunde ha drivit vidare här.
Kunde Revolut Ltd ha gjort mer här?
Jag kan se att Mr McEwan har nämnt att han begärt att få stänga sitt konto, men detta nekades av Revolut Ltd. Jag har granskat Mr McEwans meddelanden med Revolut, jag har sett konversationen han nämner att de vägrade, men detta var med ett svar i en AI-chatt online som sa att de inte kunde hjälpa till med begäran. Mr McEwan hade också en chatt med en anställd som erbjöd sig att hjälpa till och förklarade hur han kunde stänga sitt konto, och de erbjöd sig också att överföra honom till teamet för att sätta en spelspärr på, men Mr McEwan utnyttjade inte detta alternativ.
Jag förstår att Mr McEwan var i en svår situation eftersom hans spelande var ett problem för honom och han sökte stöd, men det verkar som att Revolut Ltd erbjöd hjälp genom att förklara hur man stänger kontot och erbjuda sig att hjälpa till med en spelblockering. Jag kan därför inte se att de har agerat orättvist.
Jag bör också påpeka att jag bara kan titta på Revolut Ltd och inte spelhandlarna
Look at this nonsense reply from the FOS:
Dear Mr Mcewan
Your complaint about Revolut Ltd
We now have all the information we need to look into your complaint. Based on what I’ve seen, I don’t think Revolut Ltd needs to take any action. I’ve explained why below.
The complaint
Mr McEwan is unhappy that Revolut Ltd didn’t raise chargebacks for gambling transactions. He feels that the gambling sites are using methods to by-pass UK blocks and are illegally targeting people, he explains that chargebacks had succeeded with other companies and feels that Revolut Ltd should have also raised them.
Revolut Ltd looked into the claim and said that they couldn’t raise a chargeback as there are no rights to pursue gambling transactions. Mr McEwan was unhappy with the outcome of his chargeback claim and raised a complaint.
Revolut Ltd sent its final response letter on 13 November 2024, they stated that the chargeback framework sets out rules covering card transactions and they had no chargeback rights.
Unhappy with this response Mr McEwan asked this service to investigate.
My findings
In order to consider if the bank has treated Mr McEwan fairly here – I need to think about whether it should have done more to assist him in getting his money back. That means considering whether Revolut Ltd did enough in respect of the chargeback.
There are different ways that a bank can assist consumers who have had issues with goods or services not being provided.
In some cases, a bank may be able to request a refund from the supplier through the chargeback scheme. This is a way in which payment settlement disputes are resolved between card holders and suppliers/merchants. They are dealt with under the relevant card scheme rules and in this case that is the Mastercard card scheme. In certain circumstances the process provides a way for Revolut Ltd to ask for a payment Mr McEwan made to be refunded. Those circumstances can include where services aren’t supplied by the company.
There is no obligation for a card issuer to raise a chargeback when a consumer asks for one. But I would consider it good practice for a chargeback to be attempted where the right exists and there is some prospect of success.
Raising a claim isn’t a guarantee that it will be successful. A merchant can defend the claim and if it provides a valid defence – the bank might decide not to take any further action. Or the bank can re-present the claim if it considers the merchant has raised a weak or invalid defence. And if the merchant continues to defend the claim the bank can take matters to an arbitration process, whereby Mastercard decides who should get to keep the funds.
There are time limits within the rules around whether this should and can happen – and the full process can take some time for this to be resolved.
Revolut Ltd explained that they were unable to raise a chargeback as no chargeback reason was possible. I don’t think a chargeback had it been raised would have succeeded as there doesn’t appear to be a prospect of it being successful. I’ve reviewed the Mastercard chargeback information which states the following:
"Gambling and Investment Chargebacks. For transactions in which value or assets are purchased for gambling, investment, or similar purposes: This chargeback right is only available for a transaction in which the purchased value or assets failed to appear in the account agreed to between the cardholder and the merchant."
Taking into account the claim Mr McEwan raised and the above, I can’t see that Revolut Ltd were incorrect in advising they were unable to raise a chargeback. Mr McEwan has raised concerns with the legality of the websites but that is not something that Revolut Ltd are responsible for and can only look at the possibility of a chargeback but as I’ve explained this was not something they could have pursued here.
Could Revolut Ltd have done more here
I can see that Mr McEwan has mentioned that he requested to close his account but this was refused by Revolut Ltd. I’ve reviewed Mr McEwans messages with Revolut, I’ve seen the conversation he mentions that they refused, however, this was with an online AI chat response that said it couldn’t’ help with the request. Mr McEwan also had a chat with a member of staff who did offer to help and explained how he could close his account and they also offered to transfer him to the team to put a gambling block on but Mr McEwan didn’t pursue this option.
I appreciate that Mr McEwan was in a difficult position as his gambling was a problem for him and he was looking for support, but it appears that Revolut Ltd did offer help by explaining how to close the account and offering to assist with a gambling block. I therefore can’t see they have acted unfairly.
I should also point out that I can only look at Revolut Ltd and not the gambling merchants
Automatiskt översatt: